fredag 9 november 2012

Språkbad

Förra veckan var vi på en liten utflykt till Kauhajoki. Fyrhjulingen Axel fick då han fyllde fyra år har bara krånglat och nu fick vi hämta en ny på garantin. Vi passade på att shoppa lite på samma gång och innan vi for hem åt vi på ABC. Vi satte oss förstås nära lekhörnan och då Axel mumsat i sig all mat gick han dit. Där fanns redan en treårig tjej som han genast började leka med. Hon finskspråkig, han svenskspråkig. Men på något konstigt sätt hittade de ett gemensamt språk och lekte så fint. Kanhända går han i mina fotspår för jag var likadan då jag var liten. Mamma och pappa brukar berätta att det inte dröjde länge då vi var ut på någon resa innan jag kom dragandes med någon kompis. Och om jag minns rätt var det bara en som talade svenska, resten var finskspråkiga. Axel var nära att glömma sitt nyinköpta självlysande skelett i lekhörnan. Det var den nyfunna kompisen som kom med det då vi skulle åka. "Kittus", sa Axel.

Typiskt innehåll på matbord då man äter med småbarn.


Lycke satt för första gången i en riktig matstol, det var lite väl vingligt ännu.


Min favoritmat på ABC - Vuohenjuustobroileri ilman vuohenjuustoa. 



6 kommentarer:

  1. Nej vad säger du, det är ju vuohejuustoa som är det godaste ;) I övrigt håller jag med, det är det godaste på menyn. Tyvärr byts snart CrissCrossen bort, så det gäller att passa på nu.

    SvaraRadera
  2. Varför byta bort de goda crisscrossen?? Låter som en väldigt dum idé.. Kan du inte försöka påverka beslutet lite? ;)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Hemma har hon nu börjat sitta i en Stokke men det behövs nog en stor handduk som extra stoppning :I

      Radera
  4. Att beställa en Vuohenjuustobroileri ilman vuohenjuustoa är väl jämförbart med min elev som helst ville ha en banana split utan banan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det lämnar ju det godaste, typ glass och grädde :)

      Radera