onsdag 10 april 2013

Utredningsuppdatering del 6 och 7

Jag börjar med att berätta vad som hände för ca två veckor sedan. Vi var då på hudkontroll till VCS och fick träffa ännu en ny läkare. Lyckes hud var då så fin och det enda jag önskade få ut av besöket var ett recept på salvan som tagit bort utslagen. Läkaren ville dock inte släppa tanken på att Lycke fortfarande kunde vara allergisk mot mjölk och ville att vi skulle prova ännu en mjölkvariant. Ett mjölkpulver som inte innehåller något mjölkprotein alls. En mjölk som är helt kemiskt framställd och uppbyggd av Aminosyror. Sen ville läkaren att vi skulle komma på pricktest.

Vi köpte ut en mjölkburk från apoteket till det förmånliga priset av ca 61(!) euro. Och så började vi en tio dagar lång mjölkfri diet. Lycke godkände att dricka även denna paffluktande mjölk. Hon har godkänt varenda ny mjölksort hon fått. Och det börjar bli ganska många vi provat. Jag tyckte den här luktade hemskt och fick kväljningar då jag skulle mata i henne risgröt gjord på mjölken. Men hon åt med god aptit. Under testperioden tyckte vi att hon blev mindre nöjd och sov sämre nattetid med många uppvaknanden. Ibland verkade det som att hon hade magknip. Och utslagen kom tillbaka då vi försökte hålla tillbaka med smörjandet av de starka salvorna. Så jag kunde ju inte tro att hon skulle vara mjölkallergiker.

I går hade vi tid för pricktest. Jag for dit med inställningen att det inte skulle visa nåt så döm om min förvåning då resultatet skulle avläsas och Lycke hade många röda flosor på armarna. Testet visade allergi mot ägg, vete, havre, råg och korn. 

Nu skall vi undvika dessa sädesslag under en två veckor lång period och se om huden blir bättre. Blir den det får vi börja provocera med havre i första hand. Går det bra fortsätter vi med de andra ett i gången. Och nu får hon dricka vanlig modersmjölkersättning och risvälling igen, skönt! Nya allergiblodprov skall snart tas igen, det förra vi tog visade ju inget. 

Det man nu går och funderar över är att utslagen faktiskt började INNAN hon fått smaka på dessa sädesslag. Ägg har hon aldrig ätit. Så finns det ännu något hon är allergisk mot? Och är hon faktiskt allergisk mot dessa saker? Testen är ju inte 100% säkra... Man blir ju gråhårig av allt funderande hit och dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar